Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de vragen die onze klanten het meeste aan ons stellen. Als je het antwoord op jouw vraag hier niet tussen kunt vinden, neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Voor welke claims kan ik mij nu aanmelden?
Klik op 'Claims' in het menu om te zien voor welke claims je je op dit moment kunt aanmelden. Hier kun je ook meer lezen over recente claims die wij al hebben gedaan en hoe deze zijn verlopen.
Wordt ik op de hoogte gehouden van de voortgang van mijn claim?
Vanaf het moment dat je bij ons je claim hebt ingediend ontvang je ongeveer 1x in de twee maanden een status update van de claim en/of van jouw dossier. Mocht er tussendoor iets gebeuren wat we je direct moeten laten weten, dan wachten we uiteraard niet tot het volgende update moment en doen we dat direct. Je kunt ons ook altijd even een berichtje sturen of bellen om de status van jouw dossier te checken of een vraag te stellen.
Hoe kan ik jullie bereiken?
Je kunt een bericht sturen naar info@gobaxter.nl of ons op kantooruren bereiken via .
Wat is de kans dat ik een mooie schadevergoeding ontvang?

Dat verschilt per claim en hangt ook af van de fase waarin de claim zich bevindt. Een bedrijf dat gedupeerde consumenten achterlaat zal nooit staan te springen om die consumenten allemaal te compenseren voor de geleden schade, dus zij zullen in de meeste gevallen juridisch gezien alles in de strijd gooien om hieraan te ontkomen. In veel gevallen zal de rechter de onderste steen boven moeten halen en een oordeel vellen. In andere gevallen komt het niet zover en realiseert het bedrijf zich daarvoor al dat het fout zit en ligt de weg open voor een schadevergoedingsregeling. Als wij een claim starten is de kans altijd ten minste reëel dat de gedupeerden een mooie schadevergoeding zullen ontvangen.

Waarom moet ik een percentage afdragen van de schadevergoeding?

Het van A tot Z vooraf financieren van een massaclaim voor consumenten is enorm kostbaar. Ten eerste moeten alle proceskosten worden gefinancierd. Denk aan het uitbrengen van een dagvaarding, het weerleggen van reacties van het bedrijf waartegen een claim wordt ingesteld, het voeren van schikkingsonderhandelingen, enzovoorts. Daarnaast voert Gobaxter grootschalige landelijke campagnes om de gedupeerden te bereiken. Veel gedupeerden weten immers niet dat zij gedupeerd zijn en weten ook niet dat zij zich bij Gobaxter kunnen aanmelden om een schadevergoeding te vorderen. Tot slot worden er ook veel kosten gemaakt voor het maken en onderhouden van de website, de klantenservice, de praktische afwikkeling van de claim en overige administratieve werkzaamheden. Gobaxter wordt in de vorm van een succes fee (= het afdragen van een percentage in het geval van succes) gecompenseerd voor het financiële risico dat zij op zich neemt door al deze zaken vooruit te financieren voor de consumenten die zich bij haar melden.

Moet ik van tevoren iets betalen om mee te doen aan een claim?

Je hoeft nooit van tevoren iets te betalen. Wij werken 100% op basis van no-cure-no-pay. Dat betekent dat je alleen in het geval van succes, achteraf, een percentage van het bedrag dat je ontvangt afdraagt. Dit wordt ingehouden op de schadevergoeding die je dan ontvangt. Lukt het niet om tot een goed resultaat te komen, dan betaal je dus ook helemaal niets.

Hoeveel kost het mij uiteindelijk om mee te doen aan een claim?

Dat hangt af van hoe groot de schadevergoeding is die je ontvangt en het percentage dat wij voor die claim rekenen als successfee. De succesfee ligt meestal tussen de 25-30%, afhankelijk van onze kostenraming en risico-inschatting van de betreffende claim. Op de pagina van de betreffende claim kun je vinden wat het percentage is dat wij hanteren voor die claim. De grootte van de schadevergoeding zal uiteraard blijken aan het einde van het traject. 

Hoeveel mensen hebben al een claim ingediend via jullie?

Op dit moment hebben zo'n 50.000 consumenten zich al aangemeld bij Gobaxter, omdat zij werden gedupeerd door een organisatie die wij aansprakelijk stelde.

Worden mijn gegevens veilig opgeslagen?

Jouw gegevens worden veilig opgeslagen in onze beveiligde database. Je kunt hier meer over vinden in ons Privacybeleid.

Waarom zijn jullie deze actie gestart?

Daarom.

Wie heeft er recht op compensatie?

Heb jij een variabel energiecontract gehad ergens in de periode 2017 tot nu? Bijvoorbeeld in 2022, toen de prijzen door het dak gingen? Dan heb jij te veel voor je energie betaald. Want: jouw energieleverancier gebruikte voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Jouw energieleverancier heeft jou namelijk niet goed geïnformeerd over op welke momenten, om welke redenen en op welke wijze het tarief dat jij betaalt mag veranderen. En volgens Europese en Nederlandse regelgeving mag dat niet. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft hierdoor schade geleden die kan oplopen tot duizenden euro’s per huishouden. Wij stellen Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice, Budget Energie en Energiedirect aansprakelijk en gaan het te veel betaalde geld terugvorderen.

Wie heeft er recht op compensatie?

Heb jij een variabel energiecontract gehad ergens in de periode 2017 tot nu? Bijvoorbeeld in 2022, toen de prijzen door het dak gingen? Dan heb jij te veel voor je energie betaald. Want: jouw energieleverancier gebruikte voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Jouw energieleverancier heeft jou namelijk niet goed geïnformeerd over op welke momenten, om welke redenen en op welke wijze het tarief dat jij betaalt mag veranderen. En volgens Europese en Nederlandse regelgeving mag dat niet. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft hierdoor schade geleden die kan oplopen tot duizenden euro’s per huishouden. Wij stellen Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice, Budget Energie en Energiedirect aansprakelijk en gaan het te veel betaalde geld terugvorderen.